مرورگر شما برای نمایش این سایت قدیمی است. برای مشاهده سایت از سایر مرورگرها استفاده نمایید یا جهت بروزرسانی کلیک کنید.

همچنین میتوانید PDF نشریه را از لینک زیر دریافت نمایید.

شماره خبر: 2372946486369800972

گجت یابنده

حتما تاکنون برایتان پیش آمده وسایل‌تان را جا بگذارید. اگر این اتفاق در خانه بیفتد که خوش‌شانس هستید، اما اگر بیرون از خانه باشد آن وقت دیگر وسیله‌تان را گم کرده‌اید. گم کردن یک وسیله هزینه و ناراحتی برای صاحب خود به همراه دارد، اما روش‌های کم‌هزینه‌تری هم وجود دارد تا بتوان از این اتفاق جلوگیری کرد.

خوشبختانه دنیای دیجیتال راهکاری را برای جلوگیری از گم کردن وسایل تدارک‌دیده و گجت فایندیما نمونه‌ای از آن است. این گجت محصولی از یک تیم جوان است که زمان زیادی را صرف تحقیق و توسعه آن کرده‌ و اکنون در مرحله جذب سرمایه و کمک‌های مردمی برای ارائه آن به بازار است. البته نمونه این گجت در دنیا وجود دارد، اما کیفیت، دقت و تلاش ستودنی تیم سازنده در کنار قیمت پایین این نمونه وطنی، ما را مجاب کرد تا به داستان ساخت این گجت از زبان سازنده‌های آن گوش دهیم. «تلاش» این هفته حاصل گفت‌و‌گوی کلیک با امیر احسانی جم، یکی از موسسان جرمینال است. جرمینال نامی است که این گروه برای شرکت تازه تاسیس خود برگزیده‌اند.

کنترل لامپ از راه دور

هر سه دانشجوی رشته کامپیوتر دانشگاه صنعتی شاهرود هستند و از ابتدای آشنایی با هم رویای راه انداختن کسب و کار را داشته‌اند. امیر احسانی‌جم، یکی از اعضای موسس استارت‌آپ جرمینال می‌گوید: «من و دو دوستم یعنی علی شکری و حسن نجفی از ابتدای آشنایی‌مان کارهای مختلفی را با همکلاسی‌ها و دوستان دیگرمان راه می‌انداختیم، اما پس از مدتی بچه‌ها یکی یکی می‌رفتند و ایده‌مان شکست می‌خورد.» این روزهای نافرجام می‌گذرد تا این‌که ترم آخر دانشگاه فرا می‌رسد و این سه دوست در حال کار روی یک اپلیکیشن اندرویدی هستند که توسط آن می‌توان رنگ نمایشگر گوشی را تغییر داد. حین کار کردن روی این اپلیکیشن، ناگهان یکی از این سه دوست می‌گوید: «وقتی می‌توانیم رنگ روی نمایشگر را تغییر بدهیم، حتما راهی هم برای تغییررنگ یک لامپ وجود دارد!» همین کنجکاوی ساده به ایده‌ای تبدیل می‌شود که علی شکری هشت ماه آینده را روی آن کار می‌کند و در نهایت لامپی می‌سازد که با ارتباط بی‌سیم و از راه دور قابلیت کنترل و تغییر رنگ را دارد. این جملات را امیر برایمان با حسی آمیخته به مرور خاطرات بیان می‌کند و می‌گوید پس از ساخت آن به این فکر افتاده‌اند تا چطور برای لامپ‌شان بازاریابی کنند. برای شروع سراغ یک صاحب کارخانه تولیدکننده لامپ می‌روند که از قضا خیلی از لامپ چندرنگ این تیم جوان خوشش می‌آید. امیر می‌گوید: «صاحب کارخانه گفت امتیاز لامپ را به وی بدهیم تا تولیدش را شروع کند. ما این روش را دوست نداشتیم. با وجود این متوجه شدیم حتما این لامپ ارزش سرمایه‌گذاری دارد که یک کارخانه حاضر به تولید آن شده است.»

کاربرد لامپ کنترلی

با حس خوبی که از این اتفاق به دست می‌آورند، ناگهان حسن نجفی با مرکز شتابدهی آشنا می‌شود. در مورد مرکز شتابدهی تحقیق می‌کنند و متوجه می‌شوند آنجا روی ایده‌شان سرمایه‌گذاری خواهد شد و آموزش‌های لازم در اختیارشان قرار می‌گیرد؛ درواقع مرکز شتابدهی استارت‌آپ‌ها، همچون دانشگاهی برای دانشجویان عاشق کارآفرینی است. در این مرحله این سه یار شفیق بار سفر می‌بندند و عازم تهران می‌شوند تا شانس‌شان را در مرکز شتابدهی بیازمایند. امیر می‌گوید در مرکز شتابدهی ثبت‌نام کرده‌ و توانسته‌اند وارد آن بشوند.

در مرکز شتابدهی پیش از شروع کار روی ایده‌شان، نخست باید تحقیقات میدانی لازم برای درک نیاز بازار را انجام می‌دادند. امیر می‌گوید بارها بین مردم رفته‌ و از آنها پرسیده‌اند آیا به لامپی نیاز دارند که تغییر رنگ بدهد؟ وقتی از امیر درباره برخورد و واکنش مردم می‌پرسیم با خنده می‌گوید رفتار مردم همیشه مثبت نبوده است: «بارها نه شنیدیم و افراد زیادی می‌گفتند برای صحبت با ما وقت ندارند. خیلی‌ها هم می‌گفتند چه نیازی به کنترل لامپ از راه دور است؟ می‌گفتند خودم با کلید لامپ را خاموش و روشن می‌کنم و این طوری راحت‌تر هستم!»

شکست، ایده جدیدی می‌آفریند

«نه» شنیدن‌ها این تیم سه نفره را مایوس نمی‌کند، اما صحبت با مردم این ایده را به آنها می‌دهد تا روی پروژه جدیدی کار کنند. امیر می‌گوید: «در صحبت با مردم متوجه شدیم مردم به لامپ هوشمند نیازی ندارند، بلکه دنبال گجتی هستند تا وسایل‌شان را پیدا کنند. آنها می‌گفتند اگر چنین وسیله‌ای باشد حاضریم برایش هزینه کنیم.» چهار هفته روی ایده لامپ هوشمند کار کرده‌ و تقریبا نیمی از زمان‌شان را در مرکز شتابدهی از دست داده‌اند که نتیجه تحقیقات از ساخت لامپ منصرف‌شان می‌کند و تصمیم می‌گیرند گجتی برای پیدا کردن وسایل گمشده بسازند. اسمش را می‌گذارند «فایندیما» و کار را از صفر شروع می‌کنند. دوباره با مردم مصاحبه می‌کنند و این بار متوجه می‌شوند چقدر نظرات مثبت است و واقعا چنین نیازی بین افراد جامعه وجود دارد. اکنون که از نظرات مردم باخبر می‌شوند، سراغ بررسی نمونه‌های خارجی می‌روند، زیرا نمونه مشابه از این گجت خارج از کشور ساخته شده است. آنها مدل‌های خارجی را بررسی کرده و پیش‌بینی‌های لازم در صورت واردات آن گجت‌ها را نیز انجام داده‌اند. امیر توضیح می‌دهد: «ایده ما خیلی شبیه Tile است. بررسی کردیم تایل چه چیزهایی دارد و اگر وارد ایران بشود آیا می‌توانیم با آن رقابت کنیم یا خیر؟»

فایندیما چگونه کار می‌کند؟

امیر می‌گوید پس از بررسی‌ها یک نمونه آزمایشی (پروتوتایپ) از ایده‌شان را ساخته‌اند. به گفته وی، این گجت که فایندیما نام دارد از طریق بلوتوث نسخه 4 با تلفن‌ هوشمند ارتباط برقرار می‌کند. فایندیما با اتصال به دسته کلید، کیف یا هر وسیله دیگری موقعیت آن وسیله را به تلفن صاحب خود اعلام می‌کند. اگر ارتباط این گجت از یک محدوده معینی با تلفن بیشتر شود، با آلارم صاحب وسیله را مطلع می‌کند. همچنین روی این گجت دکمه‌ای وجود دارد که با فشار دادن آن از تلفن آلارم پخش می‌شود و می‌توان گوشی را پیدا کرد. به گفته امیر، برد ارتباطی این گجت در فضای باز 60 متر است و باتری آن تا یک سال دوام می‌آورد. این قابلیت‌ها را در نمونه آزمایشی می‌سازند، اما امیر تعریف می‌کند ساخت فایندیما به این راحتی‌ها نبوده و از مصائب ساخت یک گجت در داخل کشور صحبت به میان می‌آورد. آنها هنگام ساخت متوجه شده‌اند دقت تولید چنین گجتی باید خیلی بالا باشد. او توضیح می‌دهد: «دنبال چیپی بودیم تا بتوانیم کد به آن وارد کنیم. چنین چیپی در ایران نبود. مشابه‌اش را پیدا کردیم، اما وسیله برنامه‌ریزی‌اش نبود. در نهایت چیپ را از یک شرکت نروژی به قیمت 9 دلار و دستگاه برنامه‌ریزی (پروگرمینگ) آن را نیز 450 هزار تومان خریدیم.»

در انتظار کمک‌های مردمی

همان طور که مشخص است برای تولید در داخل کشور کار به جایی نمی‌رسد و به قول امیر پس از کلی جست و جو در نهایت تولیدکننده‌ای را پیدا نمی‌کنند که بتواند فایندیما را به‌صورت تولید انبوه با کیفیت و دقتی که مد نظرشان است تولید کند. این عضو موسس فایندیما می‌گوید در آخر سفارش تولید گجت را به همان شرکت نروژی داده‌اند. وقتی از وی درباره روند تولید می‌پرسیم، پاسخ می‌دهد طراحی صنعتی، طراحی مدار و کنار هم گذاشتن این قطعات کار خودشان بوده و در نهایت تولید توسط شرکت دیگری انجام می‌شود. امیر می‌گوید: «آن شرکت نروژی نیز سفارش‌هایش توسط یک شرکت چینی اسمبل می‌شود.» اکنون 300 عدد از گجت فایندیما را سفارش داده‌اند، اما منتظر هستند پول مورد نیاز برای این گجت‌ها جمع‌آوری شود تا سفارش ساخت را به شرکت نروژی بدهند. امیر می‌گوید در تمام دنیا چنین روشی مرسوم است و استارت‌آپ‌های سخت‌افزاری نخست سفارش و پول از مردم در سایت‌های حمایت جمعی نظیر کیک‌استارتر می‌گیرند، سپس سفارش تولید به یک کارخانه را می‌دهند. به گفته امیر، چون استارت‌آپ‌ها بودجه کافی برای چنین کاری را ندارند از این روش کمک می‌گیرند. برای پیش‌فروش گجت‌های‌شان با سایت دونیت (معرفی شده در صفحه تلاش کلیک 518 مورخ 27 اردیبهشت 94) همکاری می‌کنند و این سایت تاکنون بخشی از مبلغ موردنیاز برای سفارش فایندیما را جمع‌آوری کرده است. قیمت نهایی این گجت 50 هزار تومان است، اما 60 نفر اولی که از دونیت سفارش بدهند فایندیما را با قیمت 40 هزار تومان می‌خرند.

نام ایده: فایندیما

سایت: germinal.ir

امیر احسانی جم، یکی از موسسان جرمینال

امیر 24 سال دارد و در رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم‌افزار از دانشگاه صنعتی شاهرود مدرک کارشناسی گرفته است. او به ورزش و موسیقی علاقه دارد و از بودن در جمع دوستان لذت می‌برد.

رامین فتوت