مرورگر شما برای نمایش این سایت قدیمی است. برای مشاهده سایت از سایر مرورگرها استفاده نمایید یا جهت بروزرسانی کلیک کنید.

همچنین میتوانید PDF نشریه را از لینک زیر دریافت نمایید.

شماره خبر: 3443416537585982403
رئیس مرکز پویانمایی صبا خبرداد:

تولید 12 پویانمایی برای چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی

رئیس مرکز پویانمایی صبا از آغاز تولید 12 مجموعه پویانمایی صد قسمتی به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و پخش 15 پویانمایی جدید در پاییز 97 از شبکه‌های تلویزیونی خبر داد.

به گزارش جام‌جم، محمدرحیم لیوانی با بیان این‌که مرکز پویانمایی صبا به رشد قابل توجه تولیدات پویانمایی رسیده است، گفت: مثل‌نامه، یوز ایرانی، شکرستان، پهلوانان، خروس زیرک، روباه کلک و میچکا از جمله تولیدات جدید مرکز پویانمایی مرکز صبا هستند که برخی از آنها تولید شده‌اند و برخی نیز در مرحله نگارش و پیش‌تولید هستند.

لیوانی با بیان این‌که مجموعه پویانمایی چهلچراغ، پیشرفت‌های پس از انقلاب اسلامی را روایت می‌کند، خاطرنشان کرد: خاطرات زیرمینی، مالک، مجموعه رئال مستند «تاریخچه» 40 سال پویانمایی بعد از انقلاب، شادمانه، لذت دانایی، موزه 3، دهکده پرماجرا، بهاران و... از جمله پویانمایی‌های ویژه 40سالگی انقلاب اسلامی هستند که هر یک از آنها پیشرفت‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی و آینده صنعت فضایی را روایت می‌کنند.

رئیس مرکز پویانمایی صبا با اشاره به این‌که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی فقط پنج ساعت پویانمایی در کشور تولید شده بود، ولی امروز به تولید بیش از 2000 ساعت پویانمایی تلویزیونی رسیده‌ایم که در منطقه غرب آسیا بی‌نظیر است، تصریح کرد: به جرأت می‌توان گفت اگر انقلاب اسلامی اتفاق نمی‌افتاد، صنعت پویانمایی در کشور رشد نمی‌کرد. در سال 2013 فیلم پویانمایی 75 دقیقه‌ای بلال با هزینه 30 میلیون دلاری در امارات آن هم با حضور کارشناسانی از کشورهای مختلف تولید شد، اما پویانمایی‌های تولید شده در ایران کاملاً بومی و بر اساس آخرین فناوری‌های روز دنیاست.

لیوانی با تأکید بر این‌که صنعت پویانمایی در کشور، دقیقه‌ای 6500 دلار ارزش افزوده ایجاد می‌کند و به جرأت می‌توان گفت هیچ صنعتی به این اندازه سودآوری ندارد، تصریح کرد: انقلاب اسلامی این فرصت را برای جوانان ایجاد کرد که وارد حوزه بسیار سخت و پیچیده تولید پویانمایی شوند. تولید یک فیلم سینمایی 75دقیقه‌ای پویانمایی، سه سال وقت نیاز دارد، اما برای تولید پویانمایی تلویزیونی یک گروه 20 نفره با پیچیدگی‌ها و سختی‌های فراوان در طول سال، 20 قسمت تولید می‌کنند و این کار اشتغالزایی و درآمدزایی فراوانی برای بخش خصوصی در کشور ایجاد کرده است. شکرستان یکی از گران‌ترین مجموعه‌های پویانمایی فروخته شده ایرانی به سه کشور دنیا بود که هر قسمت آن حدود 7000 دلار فروخته شد. مشتریان بین‌المللی به دنبال پویانمایی‌های بالای 52 قسمت هستند و بر همین اساس تولید مجموعه‌های بیش از 52قسمت در دستور کار مرکز پویانمایی صبا قرار گرفته است.

لیوانی خاطرنشان کرد: به دلیل محدودیت‌های موجود در زمینه خرید پویانمایی‌های خردسالان، بیش از 46 درصد از تولیدات مرکز صبا به خردسالان اختصاص دارد.

رئیس مرکز پویانمایی صبا به چرخه اقتصادی و سودآوری بالای پویانمایی در کشور اشاره کرد و گفت: تلویزیون برندساز است و بخش خصوصی پس از پرداخت حقوق مؤلف، نسبت به تولید محصولات جانبی شخصیت‌های پویانمایی‌های پربیننده مانند عروسک، بازی‌های رایانه‌ای، مواد غذایی و... اقدام می‌کند که این چرخه متأسفانه در کشور ما معیوب است و حتی در دوره‌ای که عروسک‌های مجموعه شکرستان مانند اسکندر و ننه قمر در کشور تولید می‌شدند، به‌دلیل حاشیه سود بالا و ورود قاچاق به کشور، تولیدکننده اصلی متضرر شد و در این زمینه نیازمند ورود جدی دولت و مجلس هستیم. او افزود: پویانمایی پهلوانان 76 درصد مخاطب دارد و براحتی می‌تواند به لباس، لوازم‌التحریر و جلد کتاب‌های کودکان و نوجوانان تبدیل شود.