مرورگر شما برای نمایش این سایت قدیمی است. برای مشاهده سایت از سایر مرورگرها استفاده نمایید یا جهت بروزرسانی کلیک کنید.

همچنین میتوانید PDF نشریه را از لینک زیر دریافت نمایید.

شماره خبر: 3443415214773551685
مرور برخی از پربازدیدهای فضای مجازی به روایت جام‌جم

امدادگر قهرمان در حسینیه مجازی

فیلم فلانی را دیدی؟ عکس تازه فلان هنرپیشه را دیده بودی؟ فلان فیلم از اتفاقی که در نقطه‌ای از شهر افتاده و... موضوع صحبت افرادی است که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند و اتفاقات داغ این فضا را این‌طور به هم اطلاع می‌دهند. این نشان می‌دهد چه موضوعاتی برای بخش زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی اهمیت دارد و نسبت به چه موضوعاتی واکنش نشان می‌دهند. پربازدیدترین‌ها، پرفروش‌ترین‌ها، پرتکرارترین‌ها و کلا «ترین‌ها» برای مخاطبان و افکار عمومی دارای ارج و قرب ویژه‌ای است و کاربران هم برای آنها حساب ویژه‌ای باز می‌کنند. شاید مرور آنها برای بسیاری جالب توجه باشد به همین دلیل در این گزارش سراغ برخی از پرتکرارترین‌ها و شاید پربازدیدترین‌های فضای شبکه‌های اجتماعی در هفته‌ای که گذشت رفته‌ایم. پست‌هایی که برخی از آنها از یک شایعه نشات گرفته و برخی نیز به‌خاطر ماجراجویی‌های یک کاربر در فضای شبکه اجتماعی دیده شده است. این موضوع به طور کلی نشان می‌دهد بازار شایعات در شبکه‌های اجتماعی خیلی داغ است تا جایی که حتی وقتی یک شایعه تکذیب می‌شود، ولی دیده می‌شود تغییری در رویکرد افکار عمومی به آن موضوع ایجاد نمی‌شود. موضوع جالب در بازخوانی اتفاقات شبکه‌های اجتماعی این بود که معمولا پربازدیدهای «اینستاگرام» در حوزه عادات و رفتارهای شخصی و به عبارت کلی‌تر در حوزه سبک زندگی است، ولی در زمین «توییتر» موضوعات سیاسی داغ‌تر است.

در مرور داغهای مجازی هفتهای که پشت سرگذاشتیم موضوعات متفاوتی خودنمایی میکند؛ از واکنشهای شدید کاربران به یک بنر تا تصویر انسانی یک امدادگر در امدادرسانی به حیوان در صحنه تصادف. با هم مروری بر این موضوعات کردهایم.

مراقب بچههای خود باشید

انداختن دختری توسط پسرعمویش در چاه فاضلاب یکی از موضوعات داغ مجازی در هفتهای که گذشت بود. خبر کوتاه بود. فیلمی توسط دوربینهای مداربسته ضبط شده بود که پسرکی دختری را داخل گودالی میاندازد که به نظر چاه فاضلاب است. این فیلم آنقدر دست به دست شد که توجه کاربران را به خود جلب کرد. آنهایی که این فیلم را به اشتراک میگذاشتند این پیام را که مراقب باشیم فرزندانمان را دست چه کسی میسپاریم، مخابره میکردند و هشدار میدادند از فرزندان خود بیشتر مراقبت کنند. آنهایی که این ویدئو را دیدهاند حتما از رفتار پسرک و اندیشهای که او را وادار به این حرکت کرده تعجب میکنند. جزئیات بیشتر درباره این ماجرا را در صفحه حوادث امروز بخوانید.

حواشی شهرداری ادامه دارد

هفته گذشته تصویری از یک بنر که توسط شهرداری طراحی شده دست به دست شد. روی این بنر جملهای با مضمون حضور زنان در جامعه نقش بسته بود. این جمله در کنار تعدادی رنگ قرار گرفته بود که یکی از آنها رنگ سیاه بود، ولی این رنگ با ضربدری روی آن از دیگران متمایز شده بود. این طرح واکنشهای زیادی در پی داشت و کاربران شبکههای اجتماعی نسبت به این طراحی معنادار مطالب بسیاری منتشر کردند. «زنان چهره شهر را تغییر میدهند» جملهای بود که روی این بنر نوشته شده بود ولی حذف رنگ سیاه با ضربدر و باقی ماندن دیگر رنگها معنای خاصی را به ذهن بیننده متبادر میکرد که این موضوع از سوی کاربران شبکه اجتماعی با اعتراض روبهرو شد.

قهرمان هفته

تصادف و سانحه هیچوقت خبر نمیکند. در این حوادث نیروهای امدادی تمام تلاش خود را میکنند تا به تمام حادثهدید‌‌گان امدادرسانی کنند. فیلمی از برخورد یک شتر با خودروی تولید ملی منتشر شد که شتر بینوا در برخورد با خودروی سفید رنگ داخل اتاق آهنی خودرو گرفتار شده است. یکی از ماموران امدادی که لباس اورژانس به تن دارد در این صحنه ظرفی آب تهیه کرده و به حیوان آب میرساند. این رفتار امدادگر ایرانی در شبکههای اجتماعی دیده شد و او را تحسین کردند. او امدادرسانی را محدود به انسانها نکرده و به حیوانی که در صحنه تصادف آسیبدیده و گرفتار شده هم کمک میکند و سعی دارد آب به گلوی حیوان برساند. این تصویر بازتابهای فوقالعادهای داشت و کاربران را به خود جذب کرد. این رفتار و تصویر همان نمایی است که باید رسانهها از مردم و کشور به جهان نشان دهند و توجه جهانی را به خود جلب کند. در حالی که ممکن است در صحنه دلخراش یک تصادف همه به فکر نجات جان انسانها باشند اما امدادگر قصه ما به فکر همه مخلوقات است. فیلم و عکسهای این اتفاق و شخصیت اصلی آن را میتوان به عنوان اتفاق مهم هفته و آقای امدادگر را به عنوان قهرمان هفته معرفی کرد.

حسینیه مجازی

آغاز ماه محرم یکی از رویدادهای هفته بود. آغاز این ماه همراه است با سیاهپوشان و آغاز ماه بکاء و عزاداری بر سرور جوانان اهل بهشت. این موضوع در شبکههای اجتماعی هم بازتاب داشته و از تغییر عکس نمایه (پروفایل) تا انتشار مطالبی با مضامین عاشورایی طی این روزها از سوی کاربران صورت گرفته است. هشتگ «پیام حسین» یکی از هشتگهایی است که در کنار هشتگهایی نظیر «محرم»، «حسین» و... از سوی کاربران مورد استفاده قرار گرفت. با مرور مضمون پیامهای منتشر شده میبینیم کاربران در کنار نوشتن مطالب احساسی، به اهداف قیام حسینی نیز اشاره کرده و از ساکت ماندن در برابر ظلم و زور پرهیز دادهاند. یکی از هشتگهایی که در توییتر استفاده شد این بود که «توییتر را حسینیه میکنیم» که طی یکی دو روز اول شاهد این اتفاق بودیم و کاربران سعی کردند حال و هوای محرم را در صحنه شخصی خود نیز وارد کنند. البته در این بین بازار مطالب آسیبشناسانه مثل همیشه هم داغ بود.

واویلای مجازی برای بازار مریوان

خبرگزاری ایسنا در این هفته گزارشی از حضور عراقیها برای خرید از بازار مریوان خبر داد و سوار بر موج دیگری با محوریت عراق شد. این موضوع در شبکههای اجتماعی هم که همواره هیجان چاشنی اصلی آن است چرخید و تبدیل به یکی از موضوعات داغ شد. این نشان میدهد هنوز هیجانزدگی در فضای مجازی حرف اول را میزند و کاربران هم در مواجه شدن با یک موضوع اندکی صبر نمیکنند ببینند این موضوع با کدام عقل و منطق جور در میآید. در هر صورت بازار مریوان و عراق از داغهای مجازی در هفتهای که گذشت، بود و کاربران واکنشهای متفاوتی به این موضوع نشان دادند. در حالی که رسانهها همواره با ادعای عقلانیت و شفافیت فعالیت کردهاند ولی به نظر میرسد این روزها برای جانماندن از فضای شبکههای اجتماعی دست به انتشار هرگزارشی برای بیشتر دیده شدن میزنند.

حسام آبنوس

رسانه