مرورگر شما برای نمایش این سایت قدیمی است. برای مشاهده سایت از سایر مرورگرها استفاده نمایید یا جهت بروزرسانی کلیک کنید.

همچنین میتوانید PDF نشریه را از لینک زیر دریافت نمایید.

شماره خبر: 3443223176986917609
هشدار

زنگ خطر کمبود پروتئین برای گیاهخواران

میزان توصیه‌شده مصرف پروتئین برای مردان و زنان بالغ به‌ترتیب ۴۶ و ۵۶ گرم در روز است. گوشت‌خواران کمتر اما گیاهخواران بیشتر در معرض کمبود پروتئین قرار دارند. ازجمله شایع‌ترین علائم کمبود پروتئین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

احساس گرسنگی مداوم

طبق نتایج مطالعاتی که در سال ۲۰۱۳ توسط پژوهشگران دانشگاه سیدنی انجام شد، افزایش اشتها میتواند یکی از علائم کمبود پروتئین در رژیم غذایی روزانه باشد. گفته میشود که وقتی رژیم غذایی روزانه فاقد پروتئین کافی باشد، فرد صرفنظر از سن یا شاخص توده بدنی تمایل زیادی به خوردن غذا پیدا خواهد کرد و بههمینخاطر شاید پرخوری کند.

کاهش حجم عضلات

اسیدهای آمینه در حفظ قدرت و بازسازی عضلات نقشی حیاتی دارند. اگر رژیم غذایی روزانه بدون اسیدهای آمینه ضروری باشد، بدن شروع به شکستن عضلات خواهد کرد تا بتواند اسیدهای آمینه ضروری را درعوض از ساختار عضلات بگیرد. درنتیجه از حجم و قدرت عضلات کاسته خواهد شد و سوختوساز بدن نیز کم میشود.

بیمارشدن مداوم

مطالعات نشان داده است که کمبود پروتئین بهدلیل کاهش سطح سلولهای T میتواند روی قدرت دفاعی بدن تاثیر بگذارد. وجود کافی سلولهای T برای محافظت از بدن در برابر باکتریها و ویروسها حیاتی است و کمبودشان موجب افزایش آسیبپذیری بدن میشود.

ریزش مو

مو از پروتئین ساخته شده است و بههمینخاطر سلامتی مو تا حد زیادی به مصرف کافی غذاهای پروتئینی بستگی دارد. اگر پروتئین کافی به بدن نرسد، تولید پروتئینهای ضروری برای حفظ سلامت ما مختل خواهد شد و درنتیجه موها ضعیف و مستعد ریزش میشوند.

ورم پا

یکی از کارکردهای پروتئین در بدن این است که آب و سدیم را در داخل رگهای خونی نگه میدارد و مانع نشت آنها به بافتها میشود. اما اگر سطح نوعی پروتئین خون موسوم به آلبومین خیلی پایین بیاید، احتباس مایعات اتفاق میافتد. ورمهای ناشی از کمبود پروتئین معمولا در قسمتهای انتهایی پا رخ میدهند.

منبع: www.medicaldaily.com

صدف دژآلود

جام جم