مرورگر شما برای نمایش این سایت قدیمی است. برای مشاهده سایت از سایر مرورگرها استفاده نمایید یا جهت بروزرسانی کلیک کنید.

همچنین میتوانید PDF نشریه را از لینک زیر دریافت نمایید.

شماره خبر: 3440607309721766514

چه کنیم پاها عرق نکند؟

پاهای عرق کرده یکی از مشکلاتی است که اگر زود به داد آن نرسید، می‌تواند باعث بوی بد و حتی قارچ ناخن پا شود. گزارش‌ها حاکی از آن است که نزدیک 5 درصد از مردم جهان با مشکل تعریق پا روبه‌رو هستند. در این حالت، غدد در ناحیه پا به طور مداوم عرق تولید می‌کند که گاهی واقعا طاقت‌فرسا و آزاردهنده می‌شود. پا بیشترین غده عرق را در بدن دارد به‌طوری که در هر پا، حدود 125 هزار غده عرق قرار گرفته است، بنابراین جلوگیری از تعریق آن اهمیت بالایی دارد.

جوراب مناسب انتخاب کنید: انتخاب جوراب مناسب فصل و فعالیتی که می‌خواهید انجام دهید تا حد زیادی از تعریق جلوگیری می‌کند. برای تهویه بهتر هوا در تابستان جوراب‌های نخی بپوشید. جوراب‌های پشمی برای زمستان مناسب‌ترند. از پوشیدن جوراب‌های نایلونی که الیاف مصنوعی دارند و رطوبت را جذب می‌کنند، خودداری کنید.

از پودرهای ضدقارچ استفاده کنید: این پودرها پا را خشک نگه داشته و مانع ایجاد بوی نامطبوع می‌شود. به عنوان جایگزین این پودرها می‌توانید از آرد ذرت استفاده کنید. البته آرد ذرت فقط پا را خشک نگه می‌دارد و خاصیت ضدقارچی ندارد.

از دئودورانت‌های ضدعرق استفاده کنید: به کار بردن دئودورانت‌های ضدتعریق آسان و بی‌دردسر است و به طور موقت، غدد عرق را مسدود می‌کند. این مواد را شب‌ها قبل از خواب روی پا استفاده کنید و صبح آن را بشویید. ابتدا به مدت سه تا چهار شب متوالی از آن استفاده کنید و سپس آن را به هفته‌ای یک یا دو بار برسانید.

کفش مناسب بخرید: کفشی بخرید که جنس آن از چرم تهیه شده و هوا در آن جریان داشته باشد. از پوشیدن کفش‌های پلاستیکی که هوا در آن جریان نمی‌یابد، بپرهیزید. این کفش‌ها رطوبت ناشی از تعریق پا را از بین نمی‌برد. کفش‌های تنگ با جمع کردن انگشتان پا، باعث تعریق پا می‌شود. در داخل کفش از کفی‌های ضدبو و جاذب عرق استفاده کنید تا رطوبت پا را جذب کرده و مانع بوی بد پا شود.

پاها را مرتب بشویید: بعد از هر بار خارج کردن پا از داخل کفش، پاها را بشویید تا رطوبت ناشی از عرق و باکتری‌های احتمالی از بین برود. از صابون‌های آنتی‌باکتریال هم می‌توانید برای شست‌وشوی پاهایتان استفاده کنید.

کفش جایگزین داشته باشید: یکی از راه‌هایی که تعریق پا را کم می‌کند، استفاده از کفش جایگزین است. به عنوان مثال، دو روز پشت سر هم یک کفش را نپوشید، بلکه زمان دهید تا رطوبت داخل کفش خشک شود تا از تعریق بیشتر و رشد قارچ داخل آن جلوگیری شود.

منبع: medicalnewstoday

ندا اظهری

جامجم