مرورگر شما برای نمایش این سایت قدیمی است. برای مشاهده سایت از سایر مرورگرها استفاده نمایید یا جهت بروزرسانی کلیک کنید.

همچنین میتوانید PDF نشریه را از لینک زیر دریافت نمایید.

شماره خبر: 3323825645044147209
9 نکته مهم درباره ورزش خانگی خانم‌ها

باشگاه را به خانه بیاورید!

خیلی از خانم‌ها به انجام تمرینات ورزشی علاقه دارند ولی به دلیل مشغله‌های کاری، نگهداری از فرزندان و انجام امور خانه، معمولا به باشگاه نمی‌روند.

داشتن یک برنامه ورزشی منظم، برای سلامت همه افراد ضروری است و نمیتوان به دلایل مختلف این مساله مهم را نادیده گرفت. شاید ورزش در خانه، بتواند به خانمهای خانهدار یا شاغلی که بنا بر هر دلیلی امکان رفتن به باشگاه را ندارند، کمک کند اما برای ورزش در خانه، باید به برخی نکات توجه داشت. امیر جنتی، دکترای مدیریت تربیت بدنی، به برخی از این نکات مهم میپردازد.

آگاهی داشته باشید

همه افراد قبل از اینکه تصمیم به ورزش بگیرند، باید نسبت به ورزشی که میخواهند انجام بدهند، آگاهی کافی داشته باشند ضمن اینکه به اهمیت ورزش پی ببرند تا به این شکل ورزش جزو جداییناپذیر زندگی آنها شود. ورزش فقط به یک گروه سنی خاص، محدود نمیشود و افراد در هر سنی که باشند متناسب با بدن خود میتوانند ورزش کنند. شاید خیلی از افراد تصور کنند که فقط در باشگاه میتوان ورزش کرد در حالیکه این باور نادرست است و در هر جایی میتوان تمرینات ورزشی را دنبال کرد که خانه نیز از این امر مستثنا نیست.

چنانچه فردی بخواهد با دیدن فیلمهای اینترنتی یا لوح فشرده (سی. دی) در خانه ورزش کند، نباید مانع او شد حتی اگر حرکات ورزشی چندان به صورت حرفهای هم انجام نشود، باز هم باید چنین فردی را تشویق کرد.

مشورت را جدی بگیرید

خانمهایی که قصد دارند در منزل ورزش کنند، برای انتخاب فیلم ورزشی، باید حتما از کارشناس ورزشی کمک بگیرند و باید توجه داشته باشند که این فیلمها، فرد را از مربی بینیاز نمیکند و مربی توضیحات و آموزشهای لازم را برای نحوه استفاده صحیح از فیلم مورد نظر، در اختیار افراد قرار خواهد داد.

علاقه و تناسب

چنانچه خانمها بخواهند در خانه ورزش کنند، قبل از هر چیز باید یکسری نکات را بدانند تا بتوانند از فیلمهای ورزشی نهایت استفاده را ببرند. مهمترین مساله برای ورزش علاقه است و بدون علاقه نمیتوان در دنبال کردن تمرینات ورزشی موفق بود. برای مثال اگر خانمی به تمرینات بدنسازی علاقه چندانی ندارد، بهتر است سراغ تمرینات ورزش دیگری برود. یکی دیگر از نکات مهمی که خانمها باید به آن توجه کنند، سطح ورزش است و باید مشخصشود که فرد در گروه مبتدی، آماتور یا حرفهای قرار میگیرد. بعد از مشخصشدن سطح ورزشی، میتوان اقدام به تهیه فیلمهای ورزشی کرد. خانمها باید به ورزش انتخاب شده و تناسب آن با بدنشان توجه داشته باشند و هر حرکت ورزشیای که در فیلم نشان داده میشود، نباید انجام بدهند چون اگر با وضعیت بدنشان متناسب نباشد، باعث آسیب خواهد شد.

آهسته ولی پیوسته

زمان انجام حرکات ورزشی، مساله مهمی است و فرد نباید بیش از توان بدنی خود ورزش کند ضمن اینکه برای شروع، نباید حرکتهای ورزشی را با شدت و تعداد بالا انجام داد. برای مثال، شاید در فیلم 10 تا 20 حرکت در یک ست انجام شود در حالیکه بدن یک فرد عادی، توان انجام چنین کاری را ندارد و باید به مرور زمان تعداد و شدت حرکات ورزشی را افزایش داد. مثلا اگر در روز اول قرار است یک حرکت ورزشی پنجبار انجام شود، در روز بعدی میتوان آن را به دهبار افزایش داد و به مرور تعداد و مدت آن را زیاد کرد. به انجام چنین کاری اصل اضافه بار گفته میشود و تاثیر مثبتی روی بدن خواهد داشت.

خانه هم خوب است اما!

شاید برخی از افراد تصور کنند تفاوت چندانی بین ورزش کردن در محیط بسته خانه با بیرون از خانه وجود ندارد در حالیکه این باور اشتباه است و برخی از تحقیقات نشان میدهد بین ورزش در خانه و بیرون از خانه، تفاوتهایی وجود دارد که مهمترین آن، اکسیژن بیشتری است که وارد بدن فرد در بیرون از خانه میشود.

علاوه بر این آن دسته از افرادی که در بیرون از خانه و در محیط باز ورزش میکنند، تمرکز بیشتری دارند ضمن اینکه تعریق و جنب و جوش این دسته از افراد بیشتر از محیط بسته خواهد بود.

شاید برخی از افراد به دلیل آلودگی هوا در شهرهای بزرگ، تمایل کمتری برای ورزش بیرون از خانه داشته باشند ولی نباید این مساله را از یاد برد که عوامل آلودگی، براحتی وارد منزل هم میشوند.

گرم و سرد را از یاد نبرید!

خانمهایی که قصد دارند در خانه ورزش کنند، حتما باید به حرکات آمادگی قبل از ورزش (گرم کردن) و حرکات بازگشت به حالت اولیه پس از ورزش (سرد کردن)، توجه کافی داشته باشند.

گاهی در فیلمهای ورزشی به این مساله پرداخته نشده و بدن فرد میتواند دچار آسیبهای مختلف، بویژه آسیبهای عضلانی شود.

سراغ ورزش خانگی نروید اگر...

آن دسته از افرادی که به برخی از بیماریهای زمینهای مانند کمردرد مبتلا هستند، نباید سراغ ورزشهای خانگی بروند چون این احتمال وجود دارد که دچار آسیب شوند.

این دسته از افراد بهتر است آب درمانی را انتخاب کنند و برای سایر ورزشها نیز از پزشک متخصص خود مشورت بگیرند.

ورزش زمان دارد؟

بسیاری از افراد، بر این باورند که بهترین زمان ورزش، صبح زود است ولی بحثهای زیادی درباره زمان ورزش وجود دارد. به طور کلی میتوان گفت که بهترین زمان برای ورزش، بین ساعت 6 بعد از ظهر تا 10 شب است و انجام فعالیتهای ورزشی در صبح زود، چندان منطقی به نظر نمیرسد.

وقتی فرد از خواب بیدار میشود، بدن آمادگی کامل برای ورزش را ندارد در نتیجه احتمال وارد شدن یک فشار ناگهانی به بدن وجود دارد که این فشار ناگهانی باعث آسیب میشود. چنانچه فردی اصرار بر ورزش در صبح زود داشته باشد، باید حتما بدن خود را به اندازه کافی با حرکات ورزشی خاصی گرم کند در غیر این صورت نباید ورزش کرد.

بدن درد دارید؟

گرفتگیهای عضلانی بعد از ورزش، یک مساله طبیعی محسوب میشود و جای نگرانی نیست چون دلیل این مساله به تولید اسید لاکتیک و تجمع آن در عضلات بر میگردد.

درد ناشی از تجمع این اسید در عضله به مرور زمان و با انجام تمرینات ورزشی کم خواهد شد.

کاملیا تجریشی