مرورگر شما برای نمایش این سایت قدیمی است. برای مشاهده سایت از سایر مرورگرها استفاده نمایید یا جهت بروزرسانی کلیک کنید.

همچنین میتوانید PDF نشریه را از لینک زیر دریافت نمایید.

شماره خبر: 3293316485506412666
خودکشی خلبان، علت سقوط هواپیمای مالزیایی اعلام شد

رازگشایی از معمای «ام اچ 370»

کارشناسان صنعت هوانوردی فرضیه‌ای را مطرح کردند که براساس آن علت مفقود شدن هواپیمای مسافربری مالزیایی «ام اچ 370»، در چهارسال پیش، خودکشی خلبان این هواپیما، سقوط عمدی و شیرجه مرگ وی در آب‌های اقیانوس آرام بوده است.

یک گروه از کارشناسان بینالمللی صنعت هوانوردی شامگاه دوشنبه در میزگردی در برنامه «60 دقیقه» شبکه تلویزیونی سی.بی.اس نیوز استرالیا در این باره اعلام کردند: ناپدید شدن MH370 توسط خلبان این هواپیما کاپیتان «زهری احمد شاه» اقدامی عمدی و مجرمانه بوده است.

لری ونس، بازرس ارشد سابق هیأت امنیت حمل و نقل کانادا و پژوهشگر صنعت هوانوردی در این میزگرد گفت: بررسی شواهد و مدارک نشان میدهد کاپیتان این هواپیما خودکشی کرد و به همراه خود 239 نفر از مسافران و سرنشینان هواپیما را که دو نفر از آنها اتباع ایرانی بودند در آبهای اقیانوس غرق کرد. سایمون هاردی، خلبان و تربیتکننده بوئینگ 777 نیز دراین میزگرد گفت: کاپیتان هواپیما با برنامهریزی در امتداد مرز مالزی و تایلند پرواز کرد تا از رادارها پنهان بماند و سرانجام پس از عبور از فراز زادگاه خود، به اعماق آبهای اقیانوس آرام شیرجه مرگ زد.

هنری هارتولدت، تحلیلگر حملونقل هوایی و رئیس گروه تحقیقات اتمسفری استرالیا نیز دراین زمینه گفت: فرضیه خودکشی و سقوط عمدی هواپیما توسط خلبان به نظر صحیح میرسد؛ زیرا شواهدی مبنی بر دخالت عوامل طبیعی یا فنی در این سقوط به دست نیامده و این مساله از شگفت آورترین اقدامات درتاریخ هوایی بوده است.

این نخستین بار است گروهی از متخصصان علت سقوط این هواپیما را خودکشی خلبان اعلام میکنند.

این اظهارات درحالی مطرح شده که محققان هنوز به دنبال لاشه این هواپیما هستند و یافتههای آنها موجب میشود یکی از بزرگترین اسرار تاریخ هوانوردی جهان کشف شود.

شرکت آمریکایی مسئول عملیات جستوجو برای هواپیمای گمشده مالزیایی ام اچ 370 اعلام کرد به رغم جستوجوی بیش از 8000 کیلومتر مربع در اعماق اقیانوس هند هنوز اثری از این هواپیما به دست نیامده است و احتمالا این عملیات در اواسط ژوئن امسال (تیر97) همزمان با چهارمین سالگشت سقوط اسرار آمیز آن به پایان
خواهد رسید.

یافتن علت سقوط هواپیمای گمشده MH370 مالزی در حال حاضر به یکی از مهم ترین اسرار هوانوردی جهان است، تبدیل شده است.

پرواز هواپیمایی مالزی 8 مارس 2014 (اسفند 1392) با 239 سرنشین، ساعتی پس از ترک فرودگاه کوالالامپور به مقصد پکن ناپدید شد و تلاشهای حدود 30 کشور دنیا برای یافتن بقایا یا ردی از این بوئینگ 777 تاکنون بینتیجه مانده است. حدود 2 سال پیش استرالیا، چین و مالزی پس از اقدامات گسترده اما ناموفق و صرف حدود بیش از 159 میلیون دلار هزینه اعلام کردند به عملیات جستوجوی این هواپیما پایان دادند. یک گروه مشترک از این سه کشور حدود 120 هزار کیلومتر مربع از اعماق اقیانوس هند را در ژانویه 2017 میلادی جستوجو کردند.

به گزارش ایرنا،این گروه اکتشاف از دولت مالزی خواست عملیات جستوجو به 25 هزار کیلومتر مربع در آبهای این اقیانوس گسترش یابد. اوایل سال جاری میلادی، دولت پیشین مالزی با پرداخت 70 میلیون دلار به شرکت آمریکایی «ابدیت اقیانوس» برای یافتن هواپیمای گمشده ام اچ 370 به شرطی موافقت کرد که این شرکت بتواند اثری از این هواپیما ظرف مدت 90روز پیدا کند. کشتی تفحص این شرکت آمریکایی عملیات جستوجوی خود را از 17 ژانویه سال جاری (27 دی) آغاز کرده و تاکنون گزارش رسمی در مورد نتایج آن منتشر نشده است.

خلبان تندرو

خلبان زهری احمدشاه، 53 ساله اهل پنانگ بود که سال 1981 به خطوط هواپیمایی مالزی راه یافت و 18هزار و 365 ساعت تجربه پرواز داشت. او با همسر و سه فرزندش در یک مجموعه مسکونی سطح بالا و خصوصی در شهر کوالالامپور زندگی میکرد. در منزل خود یک دستگاه پرواز مجازی نصب کرده بود که دقیقا کارهمان مدل از هواپیمای بوئینگ 200–777 را که او با آن پرواز میکرد، انجام میداد. زهری احمدشاه صفحه یوتیوب ویژه خود را داشت که روی آن مطالب آموزشی گوناگون از جمله آموزش دستگاه پرواز مجازی را منتشر میکرد. احمدشاه با انور ابراهیم، رهبر مخالفان دولت مالزی که حکم زندان او ساعاتی قبل از این پرواز صادر شد نسبت خانوادگی داشت. افشای این نکات باعث شد برخی روزنامههای بریتانیایی مدعی شوند خلبان این هواپیما «یک فرد سیاسی تندرو» است که برای انتقام گرفتن از صدور حکم زندان برای انور ابراهیم هواپیما را ربوده است.