مرورگر شما برای نمایش این سایت قدیمی است. برای مشاهده سایت از سایر مرورگرها استفاده نمایید یا جهت بروزرسانی کلیک کنید.

همچنین میتوانید PDF نشریه را از لینک زیر دریافت نمایید.

شماره خبر: 3256394357870045064
یادداشت

نقدی بر آزمون استخدامی جدید آموزش و پرورش

یکی ازحساس‌ترین دستگاه‌ها در سراسر دنیا، آموزش و پرورش است و آزمایش و خطا در هر مقطع زمانی برای آن حکم سمی کشنده دارد. اگر به سیستم آموزشی کشورهای توسعه یافته نگاهی بیندازیم، متوجه می‌شویم آنها در دستگاه‌های تعلیم و تربیت از پیش دبستانی تا دانشگاه و نیروی انسانی و مباحث مادی، سرمایه‌گذاری مطلوبی کرده‌اند که به توسعه‌یافتگی رسیده‌اند.

درکشور ما زمانی که مسئولان رده بالای تعلیم و تربیت تغییر میکنند، متأسفانه بعضی از قوانین و دستورالعملها را تغییر میدهند. حال اگر این تغییرات بدون کارشناسی باشد به نوعی بیشترین ضربه را به تعلیم و تربیت میزند. نکتهای که اکنون مدنظر است استخدام 17 هزار نفری این وزارتخانه از طریق برگزاری آزمون استخدامی است که حدود شش ماهی است به نقل ازمسئولان این وزارتخانه ،هم درفضای مجازی و هم در رسانههای نوشتاری رسمی اظهارنظرهایی منعکس شده که مواردی از آن قابل نقد است.

1. سقف سن دارندگان مدرک کارشناسی در سال 95، 30 سال بود که در سال 96، به 35 سال برای کارشناسی و 38 سال برای کارشناسان ارشد تغییر کرد. اکنون اما برای آزمون استخدامی سال 97 که گفته شده تا پایان فروردین دفترچه راهنمای آن منتشر میشود، حداکثر سن برای مقطع کارشناسی را 30 سال و برای ارشد 40 سال اعلام کردهاند در حالی که معلوم نیست تعیین این سنین تحت چه ضابطه و قاعدهای بوده است. به اعتقاد من تعیین سقف 30 سال برای دارندگان مدرک کارشناسی نوعی اجحاف است در حق همه دهه شصتیها.

2. براساس آنچه درفضای مجازی انتشار یافته، در آزمون استخدامی سال 97 وزارت آموزش و پرورش مدارک علوم تربیتی و روانشناسی از مدارک مورد نیاز آموزش و پرورش حذف شده درحالی که این دو رشته با همه گرایش هایش معمار تعلیم و تربیت بخصوص درمقطع ابتدایی است، تجربه هم ثابت کرده معلمان این دو رشته معلمانی موفق هستند.

شاید اگر به ورود نیروهای تحصیلکرده در این رشتهها به آموزش و پرورش بیشتر بها داده شود، سالانه شاهد این حجم از تنبیه بدنی در مدارس نباشیم. حال این سؤال هم مطرح است اگر رشتههای مذکور در آموزش و پرورش جذب نشوند پس کجا باید استخدام شوند؟

3. گلچین کردن نیرو برای آموزش وپرورش کار درستی است اما با دو برابر اعلام کردن ظرفیت موردنظر ممکن است در برخی مناطق،افراد فاقد صلاحیت ورود پیدا کنند. بنابراین بهتر است به تعداد نیاز، قبولی اعلام شود و بعد از مراحل مصاحبه و تستهای پزشکی و ... کمبودها را با ذخیره اعلام کنند،
نه با دو برابرکردن ظرفیت.

توکل واثقی

کارشناس مسائل آموزشی