مرورگر شما برای نمایش این سایت قدیمی است. برای مشاهده سایت از سایر مرورگرها استفاده نمایید یا جهت بروزرسانی کلیک کنید.

همچنین میتوانید PDF نشریه را از لینک زیر دریافت نمایید.

شماره خبر: 3180177188885001241

چند تمرین برای رضایتمندی بیشتر از زندگی

لاری سانتوس، استاد روان‌شناسی و علوم شناختی دانشگاه ییل آمریکا می‌گوید: بررسی‌های علمی ثابت کرده که رضایت از زندگی نیاز به یک تلاش آگاهانه دارد.

به گزارش ایسنا، پروفسور سانتوس، مدرس کلاسهایی به نام «روانشناسی و زندگی خوب» میگوید: سعادتمندی ناگهان اتفاق نمیافتد. شما باید برای سعادت و رضایت تمرین کنید. سانتوس معتقد است که این تمرینات کار سادهای نیست و زمان احتیاج دارد. او میگوید: رضایتمندی چیزی نیست که همینطور اتفاق بیفتد. باید برای آن تمرین کنید؛ درست مثل ورزش و موسیقی که باید مدام تمرین کنید تا پیشرفت کنید و موفق شوید. چند توصیه پروفسور سانتوس عبارتند از:

فهرست قدردانستنیها: سانتوس از دانشجویانش میخواهد که در طول هفته هر شب فهرستی از چیزهایی که به خاطرش حس قدردانی و شکرگزاری دارند، تهیه کنند.

او میگوید: شاید به نظر کار سادهای باشد، اما ما میبینیم دانشجوهایی که به طور مرتب این تمرین را انجام میدهند، راضیتر هستند. قدر زندگی را بیشتر بدانید، با دوستان و خانواده معاشرت کنید، حداقل برای دقایقی از روز ذهن خودتان را از همه چیز پاک کنید، از شبکههای اجتماعی کمتر استفاده کنید و خوب بخوابید.

خواب بیشتر و بهتر: شما به هشت ساعت خواب شبانه نیاز دارید. خواب کافی و بهتر احتمال ابتلا به افسردگی را کاهش و رویکرد مثبت افراد به زندگی را افزایش میدهد.

تمرکز ذهن: باید هر روز ده دقیقه تمرین تمرکز کنید. سانتوس میگوید، از زمان دانشجویی تمرین مرتب تمرکز ذهنی باعث میشده که حس بهتری داشته باشید. تحقیقات متعدد نشان میدهد که مدیتیشن و سایر تمرینهایی که توجه کامل ذهن را به خود جلب کند، میتواند شما را شادتر و سعادتمندتر کند.

وقت بیشتری را با خانواده و دوستان بگذرانید: تحقیقات جدید نشان میدهد که وقت گذراندن با دوستان و خانواده به شما احساس رضایت از زندگی خواهد داد. روابط اجتماعی و رابطه سالم با افراد و دیدارهای رودررو به طور مشخص باعث افزایش حس خوب زندگی و رضایت در انسان میشود.

حضورتان را در شبکههای اجتماعی کم کنید و معاشرت واقعی را بیشتر کنید: به نظر پروفسور سانتوس خیلی مهم است که از حس رضایت غیرواقعی که شبکههای اجتماعی و آنلاین ایجاد میکنند، دوری کنید. سانتوس میگوید: تازهترین تحقیقات نشان میدهد افرادی که از شبکههای اجتماعی مثلا اینستاگرام استفاده میکنند در مقایسه با افرادی که وقت کمتری در این شبکهها میگذرانند، احساس رضایت کمتری میکنند.