مرورگر شما برای نمایش این سایت قدیمی است. برای مشاهده سایت از سایر مرورگرها استفاده نمایید یا جهت بروزرسانی کلیک کنید.

همچنین میتوانید PDF نشریه را از لینک زیر دریافت نمایید.

شماره خبر: 2993009032236882983
یادداشت

مهار گران‌فروشی با صندوق‌های مکانیزه

قیمت‌گذاری دستوری در هیچ کجای دنیا وجود ندارد و نظام عرضه و تقاضا باید تعیین‌کننده باشد. البته با چارچوب قیمت‌گذاری مشخصی به نام اتیکت قیمتی که از سوی نهادی مسئول کنترل می‌شود.

اشکال سیستم قیمت‌گذاری کنونی اینجاست که قیمت‌ها را تولیدکننده تعیین می‌کند. این قیمت با در نظر گرفتن حاشیه سود فروشگاه‌های دور و نزدیک، عمده‌فروشی و خرده‌فروشی است.

به همین دلیل در بسیاری از موارد قیمت‌ها غیرواقعی تعیین می‌شود و در نهایت، مصرف‌کنندگان زیان می‌کنند.

این حاشیه سود اشتباه باعث شده، در بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا حتی سوپرمارکت‌های محلی، شاهد ارائه تخفیف‌ بسیار بالا و نامتعارف باشیم، به این ترتیب که خریداران فکر می‌کنند قیمت کالایی که با تخفیف بسیار بالا خریداری کرده‌اند، ایده‌آل و به نوعی ارزان بوده در حالی که قیمت اصلی واقعی نبوده است. نظام قیمت‌گذاری ایران باید اصلاح شود و با استانداردهای روز دنیا مطابقت داشته باشد که همان تعیین قیمت با اتیکت است، اما نکته قابل تامل، نحوه کنترل و بررسی این اتیکت‌های قیمتی است چون اکنون در ایران علی‌رغم این که قانونی دقیق و کامل داریم، سازوکار درستی برای اجرای آن ایجاد نشده است.

برای موفقیت دستورالعمل اخیر به منظور حذف قیمت کالا، باید صندوق‌های مکانیزه در تمام فروشگاه‌ها نصب شود تا با استفاده از آن در کمترین زمان و پایین‌ترین هزینه بتوان هرگونه تخلف و گران‌فروشی را رصد کرد.

در این شرایط، برخی نهادها تلاش می‌کنند کم‌کاری یا بی‌توجهی خودشان در سطح بازار را به عهده دیگران بگذارند که شاهد مثال آن، اجرایی نشدن قانون صندوق مکانیزه فروش از سوی سازمان امور مالیاتی است در حالی که این سازمان موظف به اجرای آن بوده است.

با نصب و راه‌اندازی این سامانه مکانیزه، محصول تولید شده با قیمت کارخانه وارد سیستم می‌شود و هنگام خرید توسط مصرف‌کننده نهایی، قیمت شفاف و دقیق است و هرگونه تخلف از سوی خرده‌فروش می‌تواند در کمترین زمان مورد بررسی و کنترل قرار گیرد.

کاوه زرگران

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران