مرورگر شما برای نمایش این سایت قدیمی است. برای مشاهده سایت از سایر مرورگرها استفاده نمایید یا جهت بروزرسانی کلیک کنید.

همچنین میتوانید PDF نشریه را از لینک زیر دریافت نمایید.

شماره خبر: 2952338214610432241
یادداشت

تراز عرضه و تقاضا در گروه تجارت خارجی

وقتی صحبت از بخش کشاورزی و تامین امنیت غذایی می‌شود؛ اغلب افراد براین باورند که تولید باید آنقدر باشد تا در بازار مصرف کمبودی نداشته باشیم.

درحالی که نباید فراموش کنیم، عرضه و تقاضا دوکفه ترازویی هستند که باید همواره در یک راستا قرار داشته باشند؛ به این دلیل که برهم خوردن تعادل این دو کفه قطعا به زیان و بروز چالش در کفه دیگر منجر خواهد شد و شاهد مثال این موضوع یعنی تراز نبودن عرضه و تقاضا در بازار مصرف کشورمان است که گاهی اوقات نوسان قیمتی حکایت از برهم خوردن آن دارد و این نکته را یادآوری می‌کند که باید با استفاده از راهکارها و سیاستگذاری‌های منطقی دوباره تعادل را به تولید و تقاضا بازگرداند.

از بین رفتن محصولات تولید شده در مزارع طی دوره‌ای مشخص و پس از آن افزایش قیمت همان محصول در دوره‌ای دیگر نکته‌ای است که حاصل همین عدم تعادل در عرضه و تقاضای بازار است. اما سوال اصلی اینجاست که با درنظر گرفتن نزدیک بودن تشکیل کابینه دوازدهم برای رفع این مشکل چه باید کرد و چگونه برنامه‌ریزی داشته باشیم تا کمتر شاهد برهم خوردن تراز این معادله باشیم؟

برای رسیدن به این مهم لازم است وزیر جهاد کشاورزی براین نکته توجه داشته باشد که با درنظر گرفتن سهم بخش خصوصی در تولید، بهترین گزینه این است که در تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگذاری‌های آتی، از مشورت کارشناسی خبرگان تولید برای بهبود امنیت غذایی ایران استفاده شود.

اما در پی استفاده از توانمندی بخش خصوصی لازم است وزارت جهاد کشاورزی نه فقط برای بازار داخلی سیاستگذاری کند، بلکه برای ادامه حیات اقتصادی تولید‌کنندگان به دنبال دستیابی به بازارهای بین‌المللی نیز باشد که این نکته تاکنون علی‌رغم تمام تلاش‌های انجام شده کمرنگ دیده شده است.

به این دلیل که می‌بینیم مدیران میانی حال حاضر وزارتخانه یادشده با توجه به تسلط و دقتی که در زمینه تولید داشته‌اند توانستند پیشرفت‌های قابل توجهی به بخش تولیدی ایران هدیه دهند و به نوعی زمینه استقلال و خودکفایی گروه عمده‌ای از محصولات را فراهم نمایند درحالی که این روند به دلیل نبود کشش کافی برای مصرف همان کالاهای تولید شده بلای جان کشاورزان شده است.

از این رو حال که مدیران میانی قابل اعتمادی در زمینه تولید انواع و اقسام محصولات کشاورزی مورد نیاز کشورمان دراختیار داریم، بهتر است با استفاده از تجارب بخش خصوصی در مدیریت بازرگانی زمینه تحول در این نهاد را فراهم کرده و با استفاده از بازارهای خارجی تراز عرضه و تقاضا را در بازار همچنان در یک راستا قرار دهیم.

محمد یوسفی - رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی