مرورگر شما برای نمایش این سایت قدیمی است. برای مشاهده سایت از سایر مرورگرها استفاده نمایید یا جهت بروزرسانی کلیک کنید.

همچنین میتوانید PDF نشریه را از لینک زیر دریافت نمایید.

شماره خبر: 2949564006377391060
گفت‌وگو با الکساندر اسکار سگارد

مبارزه با هیولای درون

اولین واکنش‌تان به فیلمنامه «دروغ‌های کوچولوی بزرگ» چه بود؟

فیلمنامه را ژان مارک والی برایم فرستاد و اصرار داشت که خیلی سریع آن را بخوانم. هنوز چند صفحه‌اش را نخوانده بودم که بلافاصله شیفته کاراکتر پری شدم. خیلی زود با او ارتباط برقرار کردم و احساسم این بود که نقش پر چالشی است. هرچه جلوتر رفتم، متوجه شدم شخصیت جالبی است و می‌توان کار زیادی روی او انجام داد. شبیه بقیه شوهرهای آزاررسان همیشگی و کلیشه‌ای نبود. تازگی‌هایی در خودش داشت که او را از دیگر کاراکترهای مشابه جدا می‌کرد. می‌توانستم تلاش‌ها و اقداماتش را حس کنم و بفهمم. لایه‌های زیرین ارتباط او با همسرش سلسته، جای زیادی برای کار داشت. در فیلمنامه چیزهای زیادی وجود داشت که احساس می‌کردم اهمیت خیلی زیادی دارند و باید زمان بازی در نقش روی آنها تاکید می‌شد. واقعیت امر این است که او پدر خوبی است و می‌تواند مهربان و بخشنده باشد. ظاهر شدن در قالب کاراکتر پری کمک می‌کرد به تماشاچی کلک بزنم و او را در دو راهی شک و تردید قرار دهم. بیننده خیلی جاها نمی‌داند بالاخره باید به این کاراکتر اطمینان کند یا نه.

برای بازی در نقش چگونه آماده شدید؟

قبل از شروع فیلمبرداری تمرینات سختی با نیکول کیدمن و ژان مارک والی داشتیم. به گفته والی، مهم‌ترین نکته اختصاص به پویایی روابط بین دو کاراکتر پری و سلسته داشت. والی عقیده داشت بیشتر از این که بخواهیم تمرین کنیم، من و کیدمن باید نسبت به یکدیگر شناخت بهتری پیدا کنیم. برای همین، مدت زمان زیادی با کیدمن و دو بازیگری که نقش فرزندانمان را داشتند، وقت گذراندم. باید در کنار هم کاملا احساس راحتی می‌کردیم، انگار که واقعا اعضای یک خانواده هستیم. در عین حال، به بچه‌‌ها هم کمک می‌کردیم تا در کنار ما کاملا راحت و طبیعی باشند. در داستان مجموعه می‌بینید زمانی که پری کنار بچه‌هاست، واقعا یک پدر عالی است. بچه‌ها در کنار او عصبی و نگران نیستند. براحتی به پدرشان محبت می‌کنند و انگار که هیچ مشکلی ندارند.

اما کاراکتر پری هویتی دوگانه دارد و زمانی هم بخش تاریک شخصیت خود را به نمایش می‌گذارد.

زمانی که باید این وجه شخصیت پری را به تصویر می‌کشیدم، باید نوعی تعادل احساسی در بازی‌ام ایجاد می‌کردم. لازم بود این کار را انجام دهم. پری نه خیلی هیولاگونه است و نه خیلی سمپاتیک. همین نکته، بازی در نقش را سخت و مشکل می‌کرد. او موجودی یکدست نیست که بتوان در یک خط مستقیم او را بازی کرد. زیگزاگ زیادی دارد و مدام باید بین این روحیه در رفت‌و‌آمد باشد. تلاش زیادی لازم بود تا این کار درست صورت گیرد و باید راه‌های انجام این کار را پیدا می‌کردم. پری با شیاطین درون خود روبه‌روست و تلاش دارد با آنها بجنگد، اما نمی‌تواند و موفق نمی‌شود. پری همسرش سلسته را تحسین و احساس می‌کند سزاوار او نیست. احساسش این است که نتوانسته در روابط خانوادگی کارهای زیادی برای سلسته بکند و همین نکته، تصورات زیادی در ذهنش خلق کرده است. به همین دلیل پری فکر می‌کند اعمال خشونت راه و روشی درست برای کنترل اوضاع و در دست گرفتن آن است. دلیلش هم این است که در مقایسه با سلسته، ‌آدم قوی‌تری است. تنها راهی که می‌تواند خودش را نشان دهد، همین است. به عنوان یک بازیگر، باید این موضوع را می‌فهمیدم تا بتوانم تناقض‌های فکری و رفتاری پری را درک کرده و انتقال او از موجودی مهربان و خونگرم به آدمی سیاه‌دل و شیطان‌گونه را به‌درستی به نمایش بگذارم.

سینما و تلویزیون کمتر به نمایش خشونت خانگی توجهی نشان می‌دهند. هم مجموعه و هم شما این موضوع را به شکلی طبیعی و خیلی خونسرد به نمایش می‌گذارید.

یکی از وظایف مهم سینما و تلویزیون این است که مسائلی از این دست را به صورت فیلم و مجموعه در معرض دید تماشاگران قرار دهد. خشونت خانگی یکی از واقعیت‌های جامعه معاصر است و نمی‌توان و نباید روی آن چشم بست. به همین دلیل، بازی در نقش کاراکتر پری را با جان و دل پذیرفتم. در داستان مجموعه، تمرکز تنها روی سفر درونی پری نیست و بیشتر به نوع رفتار او و تاثیراتی می‌پردازد که روی سلسته می‌گذارد. به صورت طبیعی سلسته نماینده تمام زنانی نیست که توسط همسرانشان و مردان مورد خشونت قرار می‌گیرند، اما در روابط خانوادگی آنها فهم و درک این نکته اهمیت بسیار زیادی دارد که چرا او در گیر است و پری را ترک نمی‌کند. شما متوجه می‌شوید ترک کسی که در حال آزار و اذیت دیگران است، کار چندان ساده‌ای نبوده و بسیار مشکل است. همین نکته ماجرا را پیچیده‌ می‌کند. همه چیز سیاه یا سفید نیست که شما بتوانید براحتی تصمیم نهایی را بگیرید. تلاش مجموعه این است که نشان دهد هم پری و هم سلسته یک وجه و روی دیگر هم دارند و تک‌بعدی نیستند. داستان مجموعه می‌خواهد به تماشاچی بگوید پری پدری فوق‌العاده است و می‌تواند آدم خوبی هم باشد. در ابتدای مجموعه، آنها هم مثل سلسته امیدوارند او بتواند تغییر کرده و با هیولای درونش مقابله کند. او هم به کمک نیاز دارد و نوع رفتار و برخورد اطرافیان، نقش مهمی در ادامه رفتار او دارد.

خوش‌شانسی تلویزیونی

«دروغ‌های کوچولوی بزرگ» از موفق‌ترین مجموعه‌های تلویزیونی یک سال اخیر، محصول شبکه HBO است. تمام هفت اپیزود این درام پرتنش خانوادگی و اجتماعی را که درباره عشق، جنایت و طمع است، ژان مارک والی کارگردانی کرده است. این فیلمساز کانادایی در یک چرخش تلویزیونی، اثری تماشایی خلق کرده و در معرض دید و قضاوت تماشاگران قرار داده است. فیلمنامه مجموعه براساس داستان نوول لیان موریارتی نوشته شده و بازیگران طراز اولی همچون نیکول کیدمن، ریس ویترز پون، لورا درن، شایلین وودلی و البته آلکساندر اسکار سگارد در آن بازی کرده‌اند. کاراکترهای محوری داستان سه زن هستند که به واسطه فرزندان‌شان و جلوی در مدرسه آنها با هم آشنا می‌شوند. اما اسکار سگارد سوئدی‌تبار هم نقش بسیار مهمی در داستان دارد. در بین کاراکترهای چندوجهی داستان شخصیت پری با بازی این بازیگر، پیچیده‌ترین کاراکتر ماجرا به حساب می‌آید. او همسر کاراکتر محوری مجموعه سلسته (با بازی کیدمن) است. سلسته قبل از این در کار وکالت بوده و حاصل ازدواج با پری یک دوقلو است؛ ازدواجی پرشور که باید حاصل آن یک زندگی خانوادگی گرم و کامل باشد، اما موضوع به این سادگی‌ها نیست. کاراکتر پری نمی‌تواند خشم خود را مهار کند و رفتاری پرخاشگرانه نسبت به همسرش دارد. قتل ناخواسته‌ای که به وقوع می‌پیوندد، کاراکترهای اصلی و فرعی داستان را درگیر خود می‌کند.

اسکارسگارد 40 ساله با بازی در مجموعه پربیننده «خون واقعی» شبکه HBO در سال 2008 به صورت بازیگری مطرح درآمد. او پسر بزرگ استلان اسکار سگارد، دیگر بازیگر مشهور دنیاست که در دنیای سینما نتوانست موفقیت زیادی به دست بیاورد. حتی سال قبل نسخه تازه اکشن ماجراجویانه «تارزان» با بازی او فروشی در جدول گیشه نمایش سینماهای جهان نکرد و لقب کاری کم فروش را گرفت. از سال 1984 او به عنوان بازیگری نوجوان در فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی ظاهر شده است. سال 2011 پیش‌بینی می‌شد با بازی در نسخه تازه فیلم تحسین‌شده «سگ‌های پوشالی» شاهد درخشش ستاره بخت سینمایی خود باشد، اما چنین نشد! منتقدان تلویزیونی بازی پیچیده و چندوجهی اسکارسگارد در مجموعه «دروغ‌های کوچولوی بزرگ» را تحسین کرده‌اند و او یکی از شانس‌های اصلی دریافت جایزه بهترین بازیگر تلویزیونی در مراسم سالانه جوایز امی (اسکار تلویزیونی) است. به همین دلیل، نشریه اسکرین اینترنشنال گفت‌وگویی با اسکار سگارد کرده و در آن به بررسی جنبه‌های مختلف کاراکتر پری در این درام دلهره‌آور می‌پردازد.

کیکاووس زیاری