مرورگر شما برای نمایش این سایت قدیمی است. برای مشاهده سایت از سایر مرورگرها استفاده نمایید یا جهت بروزرسانی کلیک کنید.

همچنین میتوانید PDF نشریه را از لینک زیر دریافت نمایید.

شماره خبر: 2919975659964732810
خبر سلامت

برای داشتن لبخند زیبا از این سوپرغذاها غافل نشوید

برای برخورداری از دندان‌های سالم و سفید و در نتیجه داشتن لبخندی زیبا، محافظت از دندان‌ها و جلوگیری از فرسایش مینای دندان ضروری است. در کنار مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، مواد غذایی‌ای هم هستند که نقش مهمی در سلامت دندان‌ها دارند. با چند سوپر غذای تقویت‌کننده سلامت دندان‌ها آشنا شوید.

شکلات سیاه

هرچند مصرف قندها برای سلامت دندان توصیه نمی‌شود، اما تانن موجود در شکلات سیاه، یک محافظت‌کننده عالی از دندان به شمار می‌آید. تانن از فرسایش دندان جلوگیری می‌کند و التهاب لثه را به حداقل می‌رساند. همچنین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در شکلات سیاه به مقابله با باکتری‌های موجود در دهان کمک می‌کنند.

کرفس

فیبر کرفس علاوه بر کمک به تمیزشدن دندان‌ها، سطح pH سالم دهان را نیز تقویت می‌کند. به همین دلیل جویدن کرفس از تشکیل پلاک در مینای دندان جلوگیری می‌کند. فیبر فراوان موجود در کرفس با تاثیر ماساژگونه بر لثه‌ها، تازگی دهان را نیز به دنبال دارد.

سیب

سیب، ماده طبیعی خوبی برای تمیز کردن دندان‌هاست‌. فیبر موجود در سیب درست شبیه یک مسواک، دندان‌ها را تمیز می‌کند و در عین حال تحریک‌کننده تولید بزاق نیز است. این شرایط، مواد غذایی باقیمانده در دهان را به حداقل می‌رساند. بزاق تولید شده، اسید تخریب‌کننده مینای دندان را نیز خنثی می‌کند. با این حال باید تعادل را در مصرف سیب رعایت کرد، زیرا این میوه حاوی اسیدهایی است که می‌توانند برای بهداشت دهان مضر باشد.

جعفری

جعفری فواید چشمگیری برای سلامت دندان‌ها دارد. ترکیبات طبیعی این سبزی از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند و به دهان تازگی می‌بخشد. تحقیقات نشان می‌دهد فواید جویدن جعفری از فواید جویدن آدامس بیشتر است. جعفری تولید بزاق را افزایش می‌دهد و از بوی بد دهان و پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند.

قارچ

قارچ به عنوان منبعی غنی از ویتامین D، به جذب کلسیم و در نتیجه تقویت سلامت دندان و جلوگیری از بیماری‌های لثه کمک می‌کند. همچنین حفره‌های دندانی را که باعث ایجاد باکتری‌های بد می‌شود ازبین می‌برد، ولی باکتری‌های خوب را حفظ می‌کند. این ماده غذایی می‌تواند از التهاب لثه نیز پیشگیری کند.

چای سبز و سیاه

پلی‌فنول‌های چای سبز و سیاه، عفونت‌های باکتریایی دهان را که باعث ایجاد پلاک روی دندان‌ها می‌شود، ازبین می‌برد. پلی فنول‌ها همچنین با پوسیدگی دندان مقابله می‌کنند. چای سبز حاوی فلوراید است که تقویت‌کننده سلامت دندان هابه حساب می‌آید.

پرتقال

این میوه حاوی ویتامین‌هایی است که مانند یک نخ دندان طبیعی عمل می‌کنند. هرچند کارشناسان در مورد اسید موجود در پرتقال که می‌تواند به مینای دندان آسیب بزند هشدار می‌دهند، اما با شستن دهان با آب، براحتی می‌توان از آسیب اسید پرتقال بر مینای دندان جلوگیری کرد. ویتامین C فراوان مرکبات نیز به تقویت بافت‌ها و رگ‌های خونی کمک و با به حداقل رساندن التهاب، از بیماری‌های لثه جلوگیری می‌کند.

منبع: positivemed.com

مترجم: یاسمین مشرف

جام‌جم