مرورگر شما برای نمایش این سایت قدیمی است. برای مشاهده سایت از سایر مرورگرها استفاده نمایید یا جهت بروزرسانی کلیک کنید.

همچنین میتوانید PDF نشریه را از لینک زیر دریافت نمایید.

شماره خبر: 2885415572843314265
سیب سلامت

مشکلات مفصل شانه

علت اهمیت مفصل شانه چیست؟

مفصل شانه، مفصل خاصی است. چون این مفصل به جهت‌های مختلفی حرکت می‌کند. حرکت دست به بالا، پایین، چپ و راست همچنین حرکات چرخشی دست‌ها به کمک این مفصل انجام می‌شود. علت استحکام این مفصل، وجود عضلات متعدد و تاندون‌های متصل به آن است. اگر یکی از عضلات یا تاندون‌ها آسیب ببیند، شما در چند محدوده حرکتی احساس درد و محدودیت حرکتی دارید.

چرا بعضی افراد بدون احساس ناراحتی در مفصل شانه، در قفسه سینه احساس درد می‌کنند؟

علت این مساله، وجود دردهای ارجاعی در انسان است که علت آن، سیستم عصب‌دهی و منشا جنینی است. مثلا اگر عضله شما در ناحیه بازو آسیب ببیند ممکن است درد را در ناحیه گردن حس کنید. درد مفصل شانه و اطراف آن را براساس سن فرد، بررسی می‌کنیم. به طور مثال در افراد مسن این دردها، ممکن است از مشکلات قلبی ناشی شود. در قدم بعدی به مشکلات اسکلتی عضلانی توجه می‌کنیم. مفصل اگر مشکل داشته باشد، علائمش دورتر حس می‌شود. این دردهای اَحشایی مثل کیسه صفرا در ناحیه شانه حس می‌شود.

تست‌های تشخیصی در این خصوص چیست؟

ما با تست‌های ام‌آر‌آی و تست‌های عصب عضله، مشکل را بررسی می‌کنیم. در آزمایش ام‌آرآی، پارگی تاندون مشخص می‌شود.

بیماری شانه یخ زده چگونه ایجاد می‌شود؟ آیا این بیماری یکباره ایجاد می‌شود یا باگذر زمان؟

داخل و اطراف مفصل شانه چند تاندون پراهمیت وجود دارد. با افزایش سن، غلاف تاندون ضعیف می‌شود و ساییدگی پیدا می‌کند. وقتی فرد با مفصل دردناک کار انجام می‌دهد، درد باعث محدودیت حرکت می‌شود و به خشک شدن آرام آرام مفصل می‌انجامد و فرد نمی‌تواند مفصل را حرکت دهد. در نتیجه فرد به بیماری شانه منجمد یا یخ زده مبتلا می‌شود.

آیا بیماری‌های زمینه‌ای در آسیب مفصل شانه نقش دارد؟

بله. مثلا بیماری دیابت که علت آن مشخص نیست. افراد دیابتی چون روند ترمیمی مناسبی ندارند، آسیب آنها را به سمت تخریب می‌برد.

چگونه می‌توان از روند تخریب مفصل شانه پیشگیری کرد؟

اصل ماجرا، تغییر روند زندگی است یعنی فرد نباید بار سنگینی بلند کند، خرید خانه بیش از چند کیلوگرم نباشد، عضلات اطراف شانه را تقویت کند و ورزش مناسب داشته باشد. عضله‌ای است که هم روی قفسه سینه است هم روی مفصل قرار دارد؛ تقویت این عضله با شنا رفتن انجام می‌شود. به این ترتیب که فرد روی دیوار در سه کنج دیوار بایستد؛ دست‌ها باز شده به سمت دیوار پایین برود و نزدیک گوشه قرار گیرد و سپس بالا بیاید.

برای این که مفصل شانه را در تمام دامنه حرکتی، حرکت بدهیم چه ورزشی را پیشنهاد می‌کنید؟

برای این کار لازم است روی میز خم شویم، شانه دستی که روی لبه میز قرار نگرفته را به طرفین حرکت دهیم. به شکل پاندول به طرفین، بالا، پایین و در آخر، دایره‌وار به سمت داخل و به سمت خارج انجام دهیم. همچنین صبح‌ها که از خواب بیدار می‌شویم، نه‌تنها شانه، بلکه کل بدن را یعنی تمام مفاصل را در محدوده حرکتی‌اش، حرکت دهیم. البته این کار به گرم کردن نیاز دارد. گرم کردن باعث حرکت مایع مفصلی می‌شود. بعد از گرم کردن، ورزش‌های ذکر شده را انجام دهیم.

دکتر علی پناهی

متخصص طب فیزیکی