مرورگر شما برای نمایش این سایت قدیمی است. برای مشاهده سایت از سایر مرورگرها استفاده نمایید یا جهت بروزرسانی کلیک کنید.

همچنین میتوانید PDF نشریه را از لینک زیر دریافت نمایید.

شماره خبر: 2844914781455605604

روان شناسی خرید

در این آشفته‌بازار تنوع و برند، خرید کردن هر کالای مصرفی و به دست آوردن بهترین کیفیت با مناسب‌ترین قیمت، کار آسانی نیست.

این چنین است که بحثی به عنوان «روان‌شناسی خرید» پیش می‌آید که آشنایی خانوارهای ایرانی با آن می‌تواند در صرفه‌جویی منابع کمیاب مالی و همچنین خرید مناسب، بسیار موثر باشد. روان‌شناسی خرید نوعی بازارشناسی کلی و شامل نکاتی ریز، اما کاربردی است که افراد می‌توانند با در نظر داشتن آن، خرید بهتری داشته باشند. این چنین است که توجه‌تان را به برخی از این نکات جلب می‌کنیم:

تحقیق درباره جنس

در دنیای امروز دیگر قدم زدن و حضور فیزیکی در بازارها و بورس هر کالا، کاری وقت‌گیر شده است. لذا از طریق شبکه‌های اجتماعی چون اینستاگرام می‌توانید مدل‌های متنوع با قیمت مناسب اجناس مختلف را پیدا کنید. حداقلش این است که می‌بینید در بازار مورد نظرتان چه کالاهایی وجود دارد و یک انتخاب اولیه در ذهنتان شکل می‌گیرد. به علاوه، چون معمولا کالاهای عرضه شده در این شبکه‌ها به طور بی‌واسطه است، احتمالا قیمت ارزان‌تری دارد. با این حال چون فضای مجازی، واقعی نیست نمی‌توان بدون چک کردن‌های لازم خرید کرد، اما از حیث دسترسی فوری به نوع جنس و قیمت‌ها، بسیار موثر است و خرید خوبی را رقم می‌زند.

فروشندگان

روشن است که فروشنده برای فروش هر چه بیشتر جنس، استخدام شده و حتی در برخی فروشگاه‌های بزرگ، وی بخشی از حقوقش را از پورسانت بیشتر دریافت می‌کند و بزرگنمایی مزایا و کوچک‌نمایی معایب، رایج‌ترین تکنیک او برای فروش جنس است. لذا از فروشندگان فقط سوال فنی درباره جنس بپرسید و درباره قیمت و کیفیت، حتما خودتان تحقیق کنید.

برندها

جمله مشهوری می‌گوید کیفیت بهترین تبلیغ است. واقعیت این است که برندهای خیلی معتبر، حال متعلق به هر کالایی که باشند، خیلی تبلیغ نمی‌کنند و به خاطر سابقه و خوشنامی، خود مشتری به دنبالشان می‌گردد. لذا به برندهایی که به طور افراطی تبلیغ کرده یا اسامی نامانوس خارجی دارند، چندان اعتماد نکنید. در واقع برند زده نشوید! در نهایت اگر قصد خرید دارید، در اینترنت و به انگلیسی (در صورت تسلط) نام آن برند را جست‌وجو کرده و از وجنات آن، میزان اعتبار واقعی‌اش را در خارج کشور دریابید. آن‌گاه خواهید دید خیلی از این برندها، اصلا برند نیستند، بلکه نامی ساختگی و خوش‌ تلفظ برای جیب من و شما هستند. البته در کنار این برندهای گران، برندهای خوشنامی هم هستند که پول کیفیت‌شان را می‌گیرند، اما در هر کالا تعدادشان زیاد نیست.

قیمت

اهالی بازار می‌گویند جنس خوب، قیمت دارد. واقعیت هم این است که ارزان‌خری همیشه به سود ما نیست. «اما گران‌فروشی رو به جلو» پدیده‌ای است که این روزها بد جور رایج شده است؛ بخصوص در کلانشهرها. یعنی اگر جنسی را به قیمت متعارفش به شما بدهند شاید اصل بودنش را باور نکنید و نخرید، اما اگر همان جنس یا حتی جنس نازل‌تر را با ده برابر قیمت عرضه کنند، تمایل زیادی به خرید آن خواهید داشت. این روش، مرسوم فروشگاه‌های مناطق مرفه‌نشین شهرهاست! لذا باید جنسی را با قیمت متعادل پیدا کرد؛ نه ارزان‌خری که به بنجل‌خری تبدیل ‌شود و نه گران‌خری که به خالی کردن جیب منتهی گردد!

آپشن

این مورد بیشتر درباره لوازم خانگی یا صوتی، تصویری صدق می‌کند. در یک تجربه گرانبها توجه داشته باشید که اجناس باکیفیت، پول دوام و سرمایه‌گذاری روی اصل و اساس کار کردشان ـ‌ مانند موتور یا قطعات اصلی و فناوری به کار رفته در آن ـ را می‌گیرند و زیاد به ظاهر یا آپشن‌های ظاهری مثل نمایشگرها، تایمرها و خلاصه رنگ و لعاب افراطی توجه ندارند. لذا اگر برندی شما را خیلی به آپشن حواله می‌دهد، احتمالا چندان قابل اعتماد نیست. از برندی جنس بخرید که ساده،‌اما بادوام باشد و قطعا آپشن‌ جای دوام را نخواهد گرفت.