مرورگر شما برای نمایش این سایت قدیمی است. برای مشاهده سایت از سایر مرورگرها استفاده نمایید یا جهت بروزرسانی کلیک کنید.

همچنین میتوانید PDF نشریه را از لینک زیر دریافت نمایید.

شماره خبر: 2842522467899240098

تجربه مشارکت بالای انتخاباتی

مشارکت سیاسی در امر ساخت قدرت مبتنی بر آرای ملت، تضمین‌کننده امنیت و اقتدار ملی است و میزان مشارکت مردم در انتخابات به نوعی موجب تقویت امنیت و اقتدار ملی می‌شود.

این مفهومی است که ملت ما طی سه دهه گذشته به خوبی درک کرده ، با همین مشارکت وسیع و گسترده می‌توانیم اقتدار ملی را در برابر تهاجم نظامی و سیاسی آمریکا حفظ کنیم. علت اساسی عدم تصمیم قدرت‌های جهانی به حمله نظامی به ایران اقتدار حکومت و ایستادگی ملت در برابر تهدیدات است که در انتخابات ظهور می‌باید. در مجموع مشارکت سیاسی مردم ایران از سطح بالایی برخوردار است. اولین مشارکت در روزهای نخستین انقلاب زمان همه‌پرسی نظام جمهوری اسلامی که با حضور 98 درصدی همراه بود. پس از آن به تناسب در انتخابات مجلس یا ریاست جمهوری شاهد حضور گسترده مردم پای صندوق‌های رای بودیم.

در این زمینه باید از نقش تعیین کننده احزاب، گروه‌ها، رجال سیاسی و مذهبی در مشارکت سیاسی مردم در انتخابات مختلف سخن گفت،در قانون اساسی هم به هر دوی اینها اشاره شده است؛ احزاب کانونی برای سیاست‌ورزی نخبگان و مردم هستند. رقابت جدی سیاسی و اجازه دادن به اضلاع رقابت در ارتباط با مفهوم و راه‌حل مشکلات کشور از مهم‌ترین مولفه‌هایی است که می‌تواند مشارکت سیاسی را جدی‌تر کند. در همین انتخاباتی که در پیش داریم حداکثر رقابت 6 ضلعی و حداقل رقابت 3 ضلعی خواهیم داشت که می‌تواند در انتخابات نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد، تاکنون نیز انتخاباتی آزاد و سالم داشته‌ایم که همین روند را در انتخابات فعلی و آینده طی خواهیم کرد.

وظیفه مهم مسئولان دعوت از مردم و ترغیب آنها برای حضور در پای صندوق‌های رای است و هر چه مشارکت مردم در انتخابات بیشتر باشد بدون شک در تثبیت اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران در منطقه و دنیا تاثیرگذار است. در این زمینه رسانه‌ها با انعکاس دیدگاه‌های مختلف و بازتاب دیدگاه‌های اضلاع رقابت می‌توانند مردم را جهت شناخت بیشتر نسبت به کاندیداها کمک کنند و باید در نظر داشته باشیم هرچه انتخابات پرشورتر باشد، اقتدار نظام بیشتر خواهد شد. رسانه‌ها با توجه به نزدیک شدن به ایام حساس انتخابات باید سعی کنند قانونمداری انتخاباتی را از طریق تشریح قوانین در جامعه رواج دهند. رسانه‌ها و مطبوعات در مشارکت حداکثری مردم در انتخابات نقش مهمی را عهده‌دار هستند. رسانه‌ها می‌توانند با ابزاری که در اختیار دارند بایدها و نبایدها را به اطلاع مردم برسانند و نقش مهمی در آگاهی مردم دارند. در واقع رسانه‌ها نه تنها در فرم و اجرای باشکوه‌تر انتخابات موثر هستند، بلکه بستری را برای انتخابی آگاهانه و از روی شناخت برای مردم فراهم می‌کنند و محتوای آن را نیز تحت‌ تاثیر خود قرار می‌دهند.

محمد کاظم انبارلویی/ فعال سیاسی