مرورگر شما برای نمایش این سایت قدیمی است. برای مشاهده سایت از سایر مرورگرها استفاده نمایید یا جهت بروزرسانی کلیک کنید.

همچنین میتوانید PDF نشریه را از لینک زیر دریافت نمایید.

شماره خبر: 2811950946977663403
در نشست «مناظره‌های انتخاباتی تلویزیونی؛ تجربه‌ها، نقدها و راهکارها» مطرح شد

صدا و سیما دنبال مچ‌گیری از نامزدها نیست

نشست علمی «مناظره‌های انتخاباتی تلویزیونی؛ تجربه‌ها، نقدها و راهکارها» در دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صداوسیما برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی رسانه ملی، در این نشست که با حضور دکتر علی دارابی، معاون امور استان‌های رسانه ملی و عضو هیات علمی دانشگاه صدا و سیما، دکتر رضا پورحسین سرپرست شبکه چهار سیما، دکتر غلامرضا غلامی مدیرکل وقت برنامه‌های سیاسی صداوسیما در سال 88 و عضو هیات علمی دانشگاه صدا و سیما، دکتر حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی و رسانه‌ای رئیس‌جمهور دولت یازدهم و عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع)، سیدامیر سیاح مدیر گروه اقتصاد و رسانه شبکه یک سیما، حسین فردرو کارگردان برنامه‌های مناظره سال 92 و محمدمهدی اسماعیلی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، کارشناسان درباره تجربیات برگزاری مناظره‌های ریاست جمهوری در سیما در دوره‌های قبلی انتخابات تبادل نظر کردند.

کشف حقیقت، مهم‌ترین هدف مناظره

دکتر علی دارابی که از مدیران ارشد اداره‌کننده مناظره‌های سال 92 بود در این نشست با تاکید بر این‌که صدا و سیما به هیچ وجه دنبال مچ‌گیری از نامزدها نیست، گفت: کشف حقیقت، مهم‌ترین هدف مناظره است و رسانه ملی همین مساله را در ارائه مناظره‌ها دنبال می‌کند.

وی افزود: مناظره، تاثیرگذارترین ساختار برنامه‌سازی برای تبلیغ نامزدهاست و آنان می‌توانند از این ابزار به بهترین نحو استفاده کنند چرا که در مناظره، جلوه حقیقی هر فرد مشخص می‌شود و فرصتی عادلانه در اختیار نامزدها قرار می‌گیرد.

دکتر دارابی با اشاره به این‌که در مناظرات سال 92 سعی رسانه ملی بر این بود که عدالت برای همه نامزدها رعایت شود، گفت: ما حتی در استقبال از آنها هم سعی کردیم این عدالت برقرار شود.

وی مخالفت خود را با ارائه سوالات به نامزدها قبل از مناظره هم اعلام کرد و افزود: از نامزدهای مناظره‌های پیش رو می‌خواهیم صداقت‌پیشه باشند.

دکتر رضا پورحسین هم که تجربه اجرای مناظره‌های سال 88 را داشت، اظهار کرد: مجری باید کنشگر و فعال و در حقیقت تنظیم‌گر ساختاری در مناظره باشد.

وی افزود: در سال 88 مشخص بود نامزدها از قبل برای منازعه آمده بودند در حالی که در مناظره‌ها از نامزد غایب نباید صحبت شود.

خطوط قرمز باید به حداقل برسد

دکتر غلامرضا غلامی هم از انتخابات به عنوان لیله‌القدر یک مملکت برای چهار سال یاد کرد و گفت: ممکن است آثار کارهای یک رئیس‌جمهور تا 50 سال وجود داشته باشد.

غلامی که مدیرکل وقت برنامه‌های سیاسی معاونت سیاسی رسانه ملی در مناظره‌های سال 88 بود ضمن اشاره به این‌که خطوط قرمز در مناظره‌ها باید به حداقل ممکن برسد، اظهار کرد: ما یک رسانه اسلامی هستیم و نباید اجازه دهیم در مناظره تخریب و بی‌حرمتی صورت گیرد و باید در جهت حق‌گرایی گام برداریم.

امیر سیاح، مدیر گروه اقتصاد شبکه یک سیما نیز در این نشست با مقایسه الگوی مناظرات در سال 88 و 92 گفت: در سال 88 بحث بین نامزدها در مناظره‌ها، به سمت تخاصم پیش رفت اما در سال 92 شاهد تبیین گرایش‌ها بودیم. وی فرم پیشنهادی خود برای مناظرات 96 را میزگرد در چهار بخش با حضور چند نامزد عنوان کرد.در این نشست همچنین بایسته‌های اجرای مناظره‌های ریاست جمهوری در سیما بررسی شد.

لزومی ندارد مناظره‌ها تک به تک باشد

دکتر حسام‌الدین آشنا هم در این نشست، مناظره‌ها را حاصل تعامل سه فرهنگ سیاسی - سازمانی و رسانه‌ای ارزیابی کرد و افزود: نبود اعتماد سیاسی از مشکلات کشور ماست.دکتر آشنا ضمن اشاره به نقش صداوسیما در مناظره‌ها که می‌تواند بازی گردان باشد یا بازیگر گفت: لزومی ندارد مناظره‌ها تک به تک باشد بلکه می‌توان مناظره را با حضور چند نماینده از احزاب مختلف برگزار کرد.

مشاور فرهنگی و رسانه‌ای رئیس‌جمهور اظهار کرد: دانشگاه‌ها هم می‌توانند برگزارکننده مناظره باشند.

دکتر آشنا افزود: نباید بدون رضایت نامزد از آنان سوال پرسیده شود و سوالات باید به نامزد اعلام شود. حسین فردرو ،کارگردان برنامه‌های مناظره سال 92 در این نشست با اشاره به تکنیک‌های برنامه‌سازی برای مناظره‌های ریاست جمهوری گفت: در مناظره قبل به نکات فنی و روان‌شناسی در دکور و چینش صندلی‌ نامزدها توجه زیادی شده بود.

دکتر محمدمهدی اسماعیلی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران در تشریح نکات سیاسی و اجتماعی که باید در طراحی مناظره‌ها لحاظ شود، گفت: هیچ‌کدام از انتخابات در کشور ما چه از نظر کیفی و چه از نظر کمی شبیه به انتخابات قبلی نبوده است.

وی افزود: برای مناظره‌های سال 96 باید مدل جدیدی طراحی کنیم که در آن روحیات و خلقیات نامزد مناظره‌کننده لحاظ شود.

دکتر اسماعیلی به این نکته هم اشاره کرد که تا این دوره نامزدی به نام نامزد پوششی نداشتیم که از این به بعد اضافه خواهد شد.

در پایان این نشست کارشناسان به سوالات مدعوین درباره مسائل مختلف پاسخ گفتند.