مرورگر شما برای نمایش این سایت قدیمی است. برای مشاهده سایت از سایر مرورگرها استفاده نمایید یا جهت بروزرسانی کلیک کنید.

همچنین میتوانید PDF نشریه را از لینک زیر دریافت نمایید.

شماره خبر: 2811545805008903172
دانش کسب و کار

ضرورت تدوین برنامه موفقیت در بازاریابی

یک کسب و کار اعم از کوچک یا بزرگ نیازمند داشتن برنامه مدون بازاریابی است. نوشتن اهداف و برنامه بازاریابی کمک می‌کند مقصد کسب و کار خود را بهتر درک کنیم. نتایج تحقیقات نشان می‌دهند سازمان‌هایی که نقشه راه دارند و برنامه‌های بازاریابی رسمی و مکتوبی را تدوین می‌کنند در تصمیم‌گیری‌های تخصصی‌تر با عملکرد مالی بهتری مواجه می‌شوند.

یک برنامه خوب بازاریابی می‌تواند باعث تحقق پنج هدف کلیدی و موثر شود. تشریح وضعیت حال و آینده سازمان که شامل تحلیل وضعیت فعلی، SWOT (به معنی فرصت‌ها، تهدیدها، قوت‌ها و ضعف‌ها) و عملکرد گذشته سازمان است، تعیین پیامدهای مورد انتظار مطابق با اهداف کلان و کمی به منظور پیش‌بینی وضعیت سازمان در پایان دوره برنامه‌ریزی شده، شفاف‌سازی اقدامات و مشخص شدن مسئولیت هر بخش برای واگذاری و پیاده‌سازی، شناسایی منابع لازم برای اجرای اقدامات برنامه‌ریزی شده، نظارت و کنترل اقدامات، نتایج حاصله و میزان انطباق آنها با اهداف سازمان، گویای اهمیت و تاثیر تدوین برنامه بازاریابی است.

لازم است بدانید برنامه بازاریابی دارای ساختاری است که فرآیند تدوین برنامه را بر مبنای آن باید برنامه‌ریزی کنید. درست است که نوشتن یک برنامه بازاریابی جامع بخصوص برای بار اول، بسیار وقت‌گیر است و تحلیل وضعیت موجود به عنوان گام اول زمان زیادی را می‌طلبد، اما این کار به هر میزان با قدرت و دقت بیشتری انجام شود، درصد موفقیت شما نیز افزایش می‌یابد. بعد از پایان این مرحله، پیش‌نویس نخست برنامه را برای یک یا چند روز کنار بگذارید و ذهنتان را آزاد نگه دارید. سپس برنامه را با نگرشی تازه دوباره بازبینی کرده و تغییرات احتمالی را اعمال کنید. دسته‌بندی و جدا کردن اطلاعات، کنار گذاشتن استراتژی‌های ضعیف و بسط یک برنامه بازاریابی معقول، نکات مهم و ضروری است که حتما به آنها توجه داشته باشید. خلاقیت و تلاش برای دستیابی به آخرین اطلاعات مفید متناسب با نوع کسب و کار نیز بدون شک کسب و کارتان را با نتایج موفقی مواجه می‌کند.

نکته قابل توجه دیگر آن که به موازات تدوین برنامه بازاریابی کسب و کار خود، حتما درباره چگونگی پیاده‌سازی آن تأمل کنید. برنامه‌های خوب بازاریابی آنهایی است که با توجه به منابع سازمان واقعگرایانه و عملی باشند. اما این پایان راه نیست؛ بعد از تدوین و پیاده‌سازی، برنامه باید به صورت مرتب با داده‌ها و اطلاعات جدید به‌روزرسانی شود. بسیاری از سازمان‌ها، برنامه‌های بازاریابی خود را در یک دوره زمانی سه ماه به روزرسانی می‌کنند تا مطمئن شوند استراتژی بازاریابی کسب و کارشان با تغییرات محیط‌های داخلی، خارجی و مشتری سازگار است.

سهیلا فلاحی

دانش